• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kató Alpár Kató Alpár · 2021.10.04.
· Kult+Múlt

125 éves a Szabadság híd: története, érdekességek, képek a múltból

szabadság híd

125 éve, 1896. október 4-én Ferenc József magyar király jelenlétében adták át a Szabadság hidat, amely az uralkodó nevét viselte egészen az 1946-os átnevezéséig.

Első hidak Budapesten

A fővárosi hidak sorában a negyedik volt, a közúti hidak között a harmadikként tartják számon, írja az Index.

A Lánchíd átadására 1849-ben került sor, majd hosszú szünet következett, hiszen az 1867-es kiegyezésig nem volt fejlesztés a dunai átkelők tekintetében. 1876-ban átadták a Margit hidat, így a második legidősebb híd  a Margitsziget érintésével épült.

1877-ben a Déli összekötő vasúti hidat is megépítették, azonban itt nem volt lehetséges a közúti közlekedés, így a Szabadság hídat a budapesti hidak harmadikjaként szokták emlegetni

A Szabadság híd tervezése és megépítése

1893-ban a Kereskedelemügyi Minisztérium pályázatot írt ki egy új Duna-híd megtervezésére. Helyszínnek a Fővám teret, vagy pedig attól északabbra, az Eskü teret jelölték – tulajdonképpen a mai Erzsébet híd helyén – meg.

A bírálóbizottság úgy döntött, hogy Feketeházy János és Totth Róbert pályázatai a legjobbak.

A kor megbecsült mérnökeként Feketeházy János nevéhez fűződik például a Fővámház, azaz a mai Corvinus Egyetem, a Keleti-pályaudvar és az Operaház tetőszerkezetének megtervezése. A mai is megtalálható hidak közül ő tervezte a Komáromot és Révkomáromot összekötő Erzsébet hidat, illetve az Esztergom és Párkány közötti Mária Valéria hidat is.

Totth Róbert is megbecsült mérnökként dolgozott, és a nevéhez fűződik például az aradi Maros-hidak megtervezése.

Feketeházy János tervei szerint a híd ún. rácsos fémszerkezetet kapott, azonban a stílus a korabeli divatot igyekezett követni, ezért sokkal inkább úgy alkották meg a kivitelezők, hogy az egy függőhídra emlékeztessen.

Nagy Virgil tervei alapján készültek el a pilléreken nyugvó kapuzatok, amelyeket a magyar címerrel és két-két turulmadárral díszítettek.

A Szabadság híd építése 1894-ben kezdődött.

A pillérek és a hídfők (Fővám tér, Szent Gellért tér) mintegy másfél év alatt készültek el 1895-re. Közben a több ezer tonnás acélszerkezetek legyártását megkezdte a a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyár.

Érdekesség, hogy a híd a legrövidebb a budapestiek között, mindössze 334 méter hosszú.

Birtokbe veszi Budapest az új hidat

A zöld színűre festett híd vélhetően a magyar zászló zöld színére utal, és éjszaka elektromos- és gázlámpákkal oldották meg a világítását

Október 4-én adták át az utazóközönség számára a Ferenc József hidat, és természetesen a névadó király is jelen volt az ünnepségen, sőt az utolsó szegecset az uralkodó ütötte be a helyére.

A főváros legújabb hídár gyorsan megkedvelték a helyeik és az átutazók, és 1898-tól már villamosközlekedés is áthaladt a dunai átkelőn, és menetrendszerinti busz is áthaladt rajta.

szabadság híd

Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Megsemmisülés, majd megújulás

A Ferenc József híd sem úszta meg a második világháború pusztítását, 1945. január 16-án a visszavonuló német katonák, a többi budapesti Duna-híddal együtt, felrobbantották.

szabadság híd 1945

Fotó: Fortepan

szabadság híd 1945

Fotó: Fortepan

Egy hónappal később a szovjet katonai alakulatok pontonhíddal kiegészítették az átkelőt, illetve a sérült részek lebontották, és a felrobbantott budapesti hidak közül elsőként állították helyre.

Az új hidat 1946. augusztus 20-án avatták fel.

Két nagy változás volt tapasztalható az új hídon. Egyrészt az Osztrák-magyar Monarchiára emlékeztető nevet lecserélték Szabadság hídra, illetve a karakteres zöld helyett szürke színt kapott, mivel a háború után nem volt más festék.

Restaurálás, felújítás

1980-ban többek között úttest ekkor kapott aszfaltburkolatot, elbontották a teljes pályaszerkezetet, és a helyébe vasbeton pályaelemeket építettek be. Kicserélték a közvilágítás lámpatesteit is, sőt a híd alsó része 1980-ban, a felső pedig 1986-ban kapta vissza az eredeti zöld színét. Végül a a két kapu boltíveire visszakerültek a címerek és a koronák.

Szabadásg híd 1980

Fotó: Fortepan / UVATERV

szabadság híd

Fotó: Fortepan / Rubinstein Sándor

2007-ben megkezdődött a legújabb felújítás, és 15 hónapra lezárták a Szabadság hidat.

Átépítették az útburkolatot, a villamospályát és a járdát, a műemléki rekonstrukció is megtörtént. Az acélszerkezetet és a vasbetonpályákat megerősítették, a pilléreket és a hídfőket kijavították. A díszkivilágítás kiépítése is megtörtént.

A Lánchíd felújítás közben
Érdemes elolvasniKíváncsi a Lánchíd új színére? Most megmutatjuk! – képgaléria
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest építészet híd történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • 190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten

  • Miért nem eszünk pulykatojást?

  • A szemünk előtt zajlik az emberi evolúció a Tibeti-fennsíkon

  • A Jupiter, a Naprendszer óriása, egykor kétszer akkora volt, mint most

  • A bálnák éneke: Megdöbbentő hasonlóság az emberi nyelv és a bálnadal között

  • A Wizz Air minden eddiginél mozgalmasabb nyárra készül

Kapcsolódó cikkek

gőzkocsi
2025.05.25.

190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten


Olvasson tovább
Parthenón 3D rekonstrukció Pallasz Athéné szobor
2025.05.24.

Egészen pazar a Parthenón 3D-s rekonstrukciója


Olvasson tovább
polybolos ókori gépfegyver
2025.05.24.

Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá


Olvasson tovább
fekete szarkofág Alexandria Egyiptom temetkezés nagy sándor
2025.05.23.

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten

190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten

Tovább olvasok
Miért nem eszünk pulykatojást?

Miért nem eszünk pulykatojást?

Tovább olvasok
A szemünk előtt zajlik az emberi evolúció a Tibeti-fennsíkon

A szemünk előtt zajlik az emberi evolúció a Tibeti-fennsíkon

Tovább olvasok
A Jupiter, a Naprendszer óriása, egykor kétszer akkora volt, mint most

A Jupiter, a Naprendszer óriása, egykor kétszer akkora volt, mint most

Tovább olvasok
A bálnák éneke: Megdöbbentő hasonlóság az emberi nyelv és a bálnadal között

A bálnák éneke: Megdöbbentő hasonlóság az emberi nyelv és a bálnadal között

Tovább olvasok
A Wizz Air minden eddiginél mozgalmasabb nyárra készül

A Wizz Air minden eddiginél mozgalmasabb nyárra készül

Tovább olvasok
Egészen pazar a Parthenón 3D-s rekonstrukciója

Egészen pazar a Parthenón 3D-s rekonstrukciója

Tovább olvasok
Egy szinte tökéletes gömb alakú valami bocsát ki rádiójeleket a világűr mélyén

Egy szinte tökéletes gömb alakú valami bocsát ki rádiójeleket a világűr mélyén

Tovább olvasok
2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

Tovább olvasok
Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4